Zamieszczam sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego nauczyciela matematyki ubiegającego się o stopień awansu nauczyciela mianowanego. Sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego
Imię i nazwisko: Dorota Kiślak Miejsce zatrudnienia: ZKPiG nr 6, Gdańsk Nauczany przedmiot: matematyka Rozpoczęcie stażu: 01.09.2000 r. Zakończenie stażu: 31.05.2003 r.
STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO ORGANIZACYJNA ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli:
dokonałam analizy przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ze szczególnym uwzględnieniem awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego)
Karta Nauczyciela – ustawa z 26.I.1982, http://www.men.waw.pl/prawo/kartan/kn-spis.htm
zasady postępowania egzaminacyjnego dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego ustawa z dnia 26.01.1982 – Karta Nauczyciela
Nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela z 18.II.2000 http://www.men.waw.pl/prawo/karta_n.htm
Rozporządzenie MEN z 3.VIII.2000 w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli http://www.men.waw.pl/prawo/rozp_57/rozp_57.htm
wykaz aktów prawnych z którymi powinien zapoznać się nauczyciel w okresie trwania stażu http://www.profesor.pl - serwis edukacyjny
materiały pomocnicze dotyczące awansu zawodowego: http://www.codn.edu.pl/tekst_pl/3_proj/awans/awans.html http://www.odn.pila.pl/
DOKUMENT – kserokopia dokumentów dotyczących awansu zawodowego
brałam udział w Radach Pedagogicznych Szkoleniowych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli: 11.XI.2000, 17.XII.2002.
DOKUMENT – potwierdzenie Pani Dyrektor o udziale w radach, notatki
wzięłam udział w Kursie doskonalącym znajomość przepisów Karta Nauczyciela – drogi awansu zawodowego nauczycieli, 4.XI.2002.
DOKUMENT – zaświadczenie o udziale w szkoleniu
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu, Panią Dyrektor ...
Została ustalona długość stażu oraz zasady współpracy. Napisałam plan rozwoju zawodowego oraz sformułowałam wniosek o rozpoczęcie stażu z dniem 1.IX.2000. Decyzją Pani Dyrektor rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego.
DOKUMENT - plan rozwoju zawodowego - wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego
3. Zapoznałam się ze standardami wymagań dla uczniów szkoły podstawow i podstawą programową kształcenia ogólnego; zapoznałam się i dokonałam analizy podręczników i zeszytów ćwiczeń dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej; opracowałam rozkłady materiału z matematyki dla poszczególnych klas; zaplanowałam pracę z uczniem zdolnym i mającym trudności w uczeniu się;
DOKUMENT - rozkłady materiału dla poszczególnych klas - zestawy zadań przygotowane dla uczniów zdolnych i z trudnościami w uczeniu się
4. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły.
Zapoznałam się z przepisami, zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy:
dokonałam analizy dokumentów:
- statut szkoły - regulaminy szkolne - program rozwoju szkoły - program wychowawczy szkoły - wewnatrzszkolny system oceniania
DOKUMENT - kserokopia powyższych dokumentów
brałam udział w szkoleniu BHP 10.IX.2000, 4.X.2000, 27.I.2003
brałam udział w szkoleniu przeciw pożarowym 21.III.2001
DOKUMENT - kserokopia dokumentów - zaświadczenie o udziale w szkoleniach
5. Uczestnictwo w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i zadań:
pracowałam w zespole między-przedmiotowym nauczycieli matematyki, techniki i informatyki
współpracowałam z rodzicami uczniów
wdrażałam wewnątrzszkolny system oceniania
uczestniczyłam w pracach zespołu przygotowującego ścieżkę edukacyjną „edukacja prozdrowotna”
realizowałam zadania opiekuńczo – wychowawcze:
organizowałam wycieczki krajobrazowo – integracyjne - wyjścia do kina, teatru, muzeum, - uczestniczyłam w organizacji Dnia Europejskiego w naszej szkole, wraz z moją klasą reprezentowałam Grecję, III.2003 - uczestniczyłam z klasą wychowawczą w: Turniejach Mikołajkowych piłki nożnej, 2000/2002 Giełdzie kolekcji i zainteresowań, 2000/2002 Pokazie Mody zorganizowanym na Pierwszy Dzień Wiosny, III.2001 - organizowałam uroczystości wewnątrzklasowe,
uczestniczyłam w Radach Pedagogicznych
brałam udział w przygotowaniu Szkolnej Olimpiady Sportowej jako przewodnicząca komisji zajmującej się dyplomami i nagrodami dla uczestników olimpiady, VI.2002
byłam organizatorem/ współorganizatorem konkursów matematycznych
brałam udział jako jury w Konkursie Poetyckim zorganizowanym przez Panią ..., 20.XII.2000
współpracowałam ze Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt 2000-2002
opiekowałam się Sekcją Fotograficzną, 2000/2001
brałam udział w IV Sesji Gdańskiego Sejmiku Samorządów Uczniowskich (spotkanie z Ministrem Edukacji Narodowej – Edmundem Wittbrodtem) Gdańsk, III.2001
brałam udział w Komisji Rejonowej Konkursu Matematycznego dla klas IV szkoły podstawowej (sprawdzanie prac konkursowych), V.2001
uczestniczyłam w komisjach nadzorujących sprawdziany kończące klasę VI szk. podst. IV.2002, X.2002, XI.2002, IV.2003
byłam przewodniczącą komisji nadzorującej sprawdzian kompetencji w klasach trzecich gimnazjum, V.2002
DOKUMENT - potwierdzenie Pani Dyrektor
6. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Napisałam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego za okres od 1.IX.2000 do 31.V.2003.
DOKUMENT - sprawozdanie z przebiegu stażu
STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO DYDAKTYCZNA ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1. Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli przedmiotu -matematyka.
DOKUMENT – scenariusze lekcji
2. Prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu, Pani Dyrektor ...
DOKUMENT – scenariusze lekcji hospitowanych z opinią opiekuna stażu
3. Dokonałam analizy słabych i mocnych stron własnej działalności. W celu podniesienia jakości swojej pracy dokonałam analizy SWOT.
DOKUMENT – analiza SWOT
4. Prowadziłam zajęcia podnoszące ich atrakcyjność:
praca z kalkulatorem graficznym
aktywne metody pracy:
- gry i zabawy matematyczne (domino, karty do gry, rebusy, wycinanki, krzyżówki, itp.) - wewnątrzklasowe konkursy matematyczne (Jeden z dziesięciu ) - lekcje przygotowane przez kilkoro uczniów - wykonywanie zadań o treściach związanych z zainteresowaniami uczniów, o różnorodnych treściach, np. o zwierzętach, o samochodach, - tworzenie odpowiedniego nastawienia do nauki: czas na wykonanie ćwiczenia lub zabawę, krótka, luźna rozmowa - praca różnymi metodami nauczania
DOKUMENT - scenariusze lekcji
5. Wzbogacanie bazy dydaktycznej szkoły:
samodzielnie wykonywałam pomoce dydaktyczne przydatne na lekcjach
wyszukiwałam przy pomocy internetu różnorodne ciekawostki matematyczne
zgromadziłam w gabinecie matematycznym pomoce matematyczne i ciekawe prace wykonane przez uczniów
opiekowałam się salą matematyczną:
-zagospodarowanie witryn w meblościankach oraz gazetki, -troska o zieleń i czystość sali, -dbanie o naprawę stolików i krzeseł,
DOKUMENT - plansze i pomoce naukowe w sali matematycznej - zdjęcia
6. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.
opracowuję dokumentację w programach Microsoft Word, Microsoft Excel
wykonuję przy pomocy komputera pomoce matematyczne i różnego rodzaju plansze przydatne na lekcjach
wykorzystuję komputer do pisania prac klasowych, sprawdzianów, testów, różnego rodzaju zadań na lekcje itp.
corocznie pomagam w organizacji konkursów matematycznych: Kangur, Talent, konkursy wewnątrzszkolne, itd.
przeglądam zasoby internetu
- wyszukiwanie informacji dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (szczególnie nauczyciela kontraktowego) http://www.profesor.pl http://www.men.waw.pl http://www.codn.edu.pl http://www.mrsiza.republika.pl/Awans_zawodowy/
- wyszukiwanie różnorodnych ciekawostek matematycznych przydatnych na lekcjach, scenariuszy lekcji nauczycieli matematyki http://www.interklasa.pl http://www.wsip.com.pl http://www.republika.pl/szkolamialy/serwisy
DOKUMENT - scenariusze lekcji - prace klasowe, sprawdziany, itd. - wydruki stron internetowych - potwierdzenie Pani Dyrektor o pomocy w przygotowaniu konkursów - plansze i pomoce naukowe w sali matematycznej
W przyszłości chciałabym prowadzić lekcje matematyki z wykorzystaniem technologii komputerowej (program Cabri – do nauczania geometrii, oraz program Derive). Niestety nie udało mi się tego dokonać w okresie stażu z takich przyczyn jak brak dostępu do powyżej wymienionych programów. Konieczny byłby również podział klasy na grupy.
7. Udział w przygotowaniu konkursów matematycznych.
Każdego roku pomagam w organizacji konkursów matematycznych: Kangur, Talent, konkursy wewnątrzszkolne dla poszczególnych klas.
Byłam przewodniczącą szkolnego etapu konkursu matematycznego dla klas IV szkoły podstawowej - 5.V.2001.
Organizowałam wewnątrzszkolny konkurs matematyczny dla klas IV szkoły podstawowej (trzy etapy) – IV,V,VI.2003.
Przygotowywałam dla uczniów zdolniejszych dodatkowe zadania mające na celu przygotowanie do konkursów oraz pogłębienie wiedzy uczniów.
DOKUMENT - udział w przygotowaniu konkursów potwierdzony przez Panią Dyrektor - protokoły z przeprowadzonych konkursów - zadania dodatkowe dla uczniów
8. Prowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów słabszych.
Co rocznie prowadzę zajęcia wyrównawcze dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej, mających trudności z opanowaniem materiału z matematyki.
DOKUMENT – potwierdzenie prowadzenia zajęć przez Panią Dyrektor
9. Zapoznawanie się z literaturą matematyczną:
systematycznie studiuję literaturę matematyczną oraz czasopisma matematyczne i wykorzystuję wiadomości w nich zawarte na lekcjach matematyki:
„ Ciekawe zadania, ciekawe pomysły ”, G.Rygał
„ Matematyka z krzyżówką ”, klasy IV – VI, A.Ziółkowska, A.Werner, E.Wójtowicz
„ Zbiór zadań dla Asa ” – materiały pomocnicze dla uczniów uzdolnionych matematycznie, klasa IV, VI, S.Durydiwka, W.Łęska, S.Łęski
„ Ścieżki przedmiotowe w matematyce ” – wiem, umiem, stosuję, ćwiczenia dla klasy IV szk. podst., H.Lewicka, A.Zalewska, M.Zawal-Jarosik
„ 200 zadań i łamigłówek dla uczniów klas IV – VI szk. podst. ”, U.Andrzejewska, K.Ślusarska
„ Matematyka z wesołym kangurem ” - zadania konkursowe.
„ Testy z matematyki dla klasy VI ”, B.Kowalińska
„ Przepustka do gimnazjum ” - testy na cały rok, T.Jawdosiuk
„ Matematyka – sprawdziany kompetencji ”, Cz. i Ł. Kuncewicz
Czasopismo dla nauczycieli MATEMATYKA
nr 4, 1994 „ krzyżówki w nauczaniu matematyki w klasie IV ”, K.Gałązka nr 5, 1998 „ scenariusze lekcji ”, M.Kuźnicka, M.Borowiecka nr 1, 2000 „ domino matematyczne ” nr 2, 2002 „ przedświąteczne lekcje ”, B.Parciak
DOKUMENT – dzienniczek lektur
STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZA ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1. Zapoznałam się z programem wychowawczym szkoły i opracowywałam plan wychowawczy dla mojej klasy (plan otwarty na modyfikacje w zależności od potrzeb).
DOKUMENT - kserokopia planu wychowawczego szkoły - plan wychowawczy klasy
2. Sporządziłam program spotkań z rodzicami uczniów klasy wychowawczej i ustaliłam zasady współpracy.
Poznałam sytuację rodzinną wychowanków. W miarę potrzeb prowadziłam indywidualne rozmowy z rodzicami. Nawiązałam współpracę z pedagogiem szkolnym w celu rozwiązywania trudniejszych sytuacji wychowawczych.
DOKUMENT - notatki ze spotkań z rodzicami
3. Prowadziłam zajęcia wychowawcze zmierzające do integracji zespołu klasowego.
spotkania z pedagogiem szkolnym lekcje na temat „ przemocy ”, „ asertywności ”, III.2001
imprezy integracyjne:
- Dzień Chłopaka - Dzień Dziecka - Mikołajki - Andrzejki - Spotkanie Wigilijne - Urodziny Uczniów
DOKUMENT - potwierdzenie Pani Dyrektor o przeprowadzeniu imprez, zdjęcia
4. Organizowałam wycieczki krajobrazowo – integracyjne.
wycieczki do Szwajcarii Kaszubskiej (zielona szkoła )
- Miechucino (koło Gołubia) (Zielona Szkoła ) V.2001, VI.2002 - Wiele (biwak) V.2003
wycieczki rowerowe
wycieczka do Zakładu Utylizacji Śmieci – Szadółki, IX.2001
wyjścia do kina, teatru, muzeum:
- Muzeum Archeologiczne, Gdańsk, X.2000 - Muzeum Morskie, Gdańsk, V.2001 - Dwór Artusa, IV.2002 - Teatr Muzyczny, Gdynia „ Scrooge ”, I.2001 „ Ania z Zielonego Wzgórza ”, I.2002 „ Okno mistrza świata ”, I.2003 -kino: „ Tygrys i Przyjaciele ”, X.2000 „ Dinozaur ”, XII.200 „ W pustyni i w puszczy ”, IV.2001 „ Dr Dolittle ”, IX.2001 „ Atlantyda – zaginiony świat ”, XI.2001 „ Harry Potter ”, I.2002 „ ET ”, VI.2002 „ Zemsta ”, X.2002 „ Johnny English ”, V.2003
współpraca ze Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt, 2000-2003
wycieczka do ZOO w Oliwie, VI.2001
DOKUMENT - zdjęcia z wyjazdów - bilety wstępu - podziękowanie ze Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt
5. Systematycznie wykorzystuję pozycje dotyczące wychowania i przeprowadzania godzin wychowawczych aktywizującymi metodami nauczania:
„ Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie ”, E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska „ Spójrz inaczej – program zajęć wychowawczo – profilaktycznych, spotkania z klasa IV, V, VI szkoły podstawowej ”, A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska
DOKUMENT - dzienniczek lektur
STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO OSOBISTA ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1. Wstępna ocena własnych umiejętności.
Przeprowadziłam ankietę wśród dzieci, które uczę matematyki. Dotyczyła ona mojej pracy na lekcji, mojego zachowania w stosunku do uczniów oraz atmosfery panującej w czasie trwania zajęć. Dzięki ankiecie mogłam przeanalizować swoją pracę jako nauczyciela, mogłam wyciągnąć wnioski idące na przyszłość, oraz zastanowić się, co powinnam zmienić w mojej pracy aby była ona jeszcze bardziej efektywna.
DOKUMENT - przeprowadzona ankieta i jej wyniki
2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu:
brałam udział w konferencjach metodycznych
„ Matematyka w klasach IV – VI ”, organizator – Wydawnictwo Juka, XI.2001 „ Metody aktywizujące w nauczaniu matematyki w kontekście podręcznika do szkoły podstawowej Cztery pory roku w matematyce ”, organizator – Wydawnictwo Edukacyjne Sp. Z o.o., IX.2001 „ Jak zareklamować matematykę ” – warsztaty, organizator – CEN, IX.2001 „ Gry na lekcjach matematyki – układ współrzędnych to okazja do aktywnego odkrywania strategii w grach ” – sesja dla nauczycieli matematyki, V.2002
DOKUMENT - zaświadczenia o udziale - lista obecności w konferencji
uczestniczyłam w Radach Pedagogicznych szkoleniowych
DOKUMENT - potwierdzenie udziału przez Panią Dyrektor - notatki
3. Samodoskonalenie i uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.
Ukończyłam kursy:
- Matematyka z kalkulatorem, część I, X.2000 - Kursie doskonalącym znajomość przepisów Karta Nauczyciela – drogi awansu zawodowego nauczycieli, XI.2000 - Aktywizujące metody nauczania w matematyce, IV.2002 - Kurs pomiaru dydaktycznego I stopnia dla nauczycieli matematyki, XII.2002
DOKUMENT - zaświadczenia o ukończeniu kursów
Nie udało mi się ukończyć jednego kursu założonego w planie rozwoju: Zastosowanie metody projektu w nauczaniu matematyki – organizator CEN. Przyczyną jest to, że kurs nie odbył się.
4. Samodzielne studiowanie literatury matematycznej i pedagogicznej.
Systematycznie studiuję literaturę związaną z rodzajem wykonywanej przeze mnie pracy, korzystam z wiedzy teoretycznej zawartej w lekturze i wykorzystuję ją na moich lekcjach. Dotyczy to zarówno wiedzy matematycznej jak i wychowawczej.
DOKUMENT – dzienniczek lektur
5. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.
pracowałam w zespole między-przedmiotowym nauczycieli matematyki, techniki i informatyki
współpracowałam z pracownikami szkoły:
Panią Dyrektor – opiekunem stażu, nauczycielami matematyki oraz innymi nauczycielami, pedagogiem szkolnym,
Współpraca dotyczyła zarówno korzystania z wiedzy i doświadczenia innych, ale także polegała na przekazywaniu posiadanych przeze mnie wiadomości i umiejętności.
DOKUMENT - potwierdzenie Pani Dyrektor o pracy w zespole między-przedmiotowym - potwierdzenie o współpracy z nauczycielami
6. Określenie dalszej drogi rozwoju. Wnioski do dalszej pracy.
W przyszłości chciałabym nadal uczestniczyć w różnych formach doskonalenia zawodowego aby pogłębiać swoja wiedzę i kwalifikacje. Najważniejszym przedsięwzięciem jakie mam w planach są studia podyplomowe na wydziale Informatyki UG. Dałyby mi one kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu. W przyszłości chciałbym również rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego.
|